Koneoppiminen ja tekoäly

Koneoppiminen ja tekoäly

Markkinoinnin tekoäly

Tekoäly eli Artificial Intelligence (AI) on nyt markkinoinnin kovin sana. Kyse on kuitenkin aika yksinkertaisesta asiasta: yleistä tekoälyä ei vielä ole, joten jokainen AI-toteutus ratkaisee tarkkaan määritellyn ongelman.

Tekoälylle ominaista on päätösten inkrementaalinen parantuminen: kasvava datan määrä johtaa automaattisesti aiempaa parempiin tuloksiin. Kone käsittelee suuria datamassoja paljon ihmistä tehokkaammin, joten AI mahdollistaa markkinoinnin päätöksenteon siirtämisen populaatio- ja segmenttitasolta yksilötasolle.

Usein tekoälyllä ratkaistava ongelma liittyy esimerkiksi markkinoinnin, sisällön tai vaikkapa tarjousten kohdentamiseen, ajoitukseen tai kontekstuaalisuuteen.

Lisätietoa DDS:n toteuttamista tekoälyratkaisusta löydät blogistamme.

DDS:n lähestymistapa AI-projekteihin

Dentsu Data Servicen (DDS) AI-projekteissa yhdistellään parhaita käytäntöjä eikä turhaan keksitä pyörää uudestaan. Käytössä on resursseja kolmesta eri lähteestä:

  • Oma räätälöity koodi: Omalla tekemisellä ratkaistaan asiakkaan uniikki liiketoimintaongelma, johon valmiita ratkaisuja ei ole.
  • Dentsun globaalit innovaatiot: Dentsu Aegis Networkilla on globaalisti kohta kolmensadan data scientist -asiantuntijan verkosto, joka jakaa kokemuksia, sovelluksia ja koodia.
  • Kolmannen osapuolen palvelut: Jos joku muu tekee jotain hyvin ja tarjoaa sen palveluna, sitä harvoin kannattaa tehdä itse uudestaan.

Räätälöityjä, Dentsun omia ja kolmansien osapuolien resursseja yhdistämällä asiakkaalle toteutetaan ratkaisu, joka vastaa juuri siihen liiketoimintaongelmaan, jota ratkaisemalla asiakas saa kilpailuetua.

Markkinoiden valmiit ratkaisut harvoin tarjoavat samaa sillä ne vaativat valtavia investointeja, kilpailijat käyttävät identtisiä työkaluja ja kustomointi on työlästä tai mahdotonta.

Alta löydät blogeja DDS:n toteuttamista tekoälyratkaisuista.

DDS:n teesit markkinoinnin tekoälyyn

Tiedä mitä teet – Yleistä tekoälyä ei ole, vaan jokainen AI-toteutus ratkaisee tietyn liiketoimintaongelman. AI-projekteja ei kaada huono toteutus vaan epäselvät tavoitteet.

Keep it simple – Yksinkertaisin toteutus on yleensä paras. Toteutusta ohjaa liiketoiminta, ei teknologia.

Quick and Dirty – Aloita projektit nopeasti, kerää ensimmäiset tulokset ja etene ketterästi.

Mittaa tulokset – Online-kanavissa A/B-testaus todentaa projektin tulokset. Projektin ROI tulee voida todentaa.

CASE NESTE:

Lue lisää miten koneoppimista hyödynnetään Nesteen sisällöntuotannon tehostamisessa.

Lue lisää blogista

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä, niin kerromme toiminnastamme lisää.