Attribuutiomallinnus

Attribuutiomallinnus

 

Attribuutiomallinnuksella pyritään ymmärtämään eri (digitaalisten) markkinointikanavien ja -toimenpiteiden roolia potentiaalisen asiakkaan ostopolulla. Käytännössä vastaamme kysymyksiin kuten ”tulisiko panostuksia lisätä tai vähentää sosiaalisessa mediassa” tai ”mikä on optimaalinen panostustaso eri digimarkkinoinnin kanaviin?”

Perinteisessä verkkoanalytiikassa on sokeita pisteitä. Usein  haasteena on, että tarkastellessamme eri markkinointikanavien tehoja, käytössä olevat työkalut kuten Google Analytics, oletusarvoisesti korostavat raporteissaan kanavia, jotka ovat johtaneet välittömään konversioon sivustolla – kuten myyntiin tai yhteydenottoon.

Attribuutiomallinnuksen etuna on myös, että se tuottaa vastauksia monia muita menetelmiä yksityiskohtaisempiin kysymyksiin. Strategisten oppien lisäksi saadaan vastauksia esimerkiksi siihen, missä  medioissa mainonta toimii parhaiten?

Attribuutiomallinnukseen voidaan hyödyntää lukuisia eri työkaluja sekä tekniikoita, joilla kaikilla on hyvät puolensa kuin myös puutteensa. Työkaluvalinnat sekä analyysimahdollisuudet riippuvat toimialasta jolla yrityksenne toimii, tyypillisestä asiakkaanne ostoprosessin vaiheista sekä verkkosivuston ja -markkinoinnin toteutuksesta.

Tyypillisen attribuutiomallinnusprojektin alussa määritellään kysymykset, joihin erityisesti toivotaan vastauksia. Tämän jälkeen teemme työkaluvalinnat ja testisuunnitelmat. Lopputulemana toimitamme analyysin sekä suositukset siitä, miten (digitaalisia) markkinointipanostuksia tulisi optimoida sekä mitä seuraavaksi tulisi testata.

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä, niin kerromme toiminnastamme lisää.